Tuesday, April 3, 2012

Energisparing og vinden drevet rotoren skip


Energisparing og vinden drevet rotoren skip

I mars 1925 Populærvitenskapelig Mechanics inneholdt en nyskapning kalt "rotoren skipet" oppfunnet av den tyske ingeniøren Anton Flettner. Fartøyet ble hyllet som «den første nye utviklingen i seilskuter siden de tidligste navigatørene oppdaget at de kunne utnytte vindens makt." Buckau, den første av rotoren skip, kjennetegnet to hule tårn av stål, 10 fot i diameter og 65 ft . høye, montert på svinger powered by 9 hk motorer. Tårnene utnyttet Magnus effekt-vind strømmer slående en roterende sylinder utøve en kraft omtrent vinkelrett på vindretningen. Etter en innledende jumpstart fra motorene, sylinderen bevegelser forårsaket skipet for å avansere, rapporterte PM. Dens designere hevdet fartøyet løp fortere enn andre seilskuter samt frakt dampskip. Den grunnleggende ideen var å bruke Magnus effekten.

Etter fullføring av sine prøvelser, sette Buckau ut på sin første reise i februar 1925, fra Danzig til Skottland over Nordsjøen. Rotorene klarte å motstå selv de stormiest været, og rotoren skipet kunne tack, dvs. seiler mot vinden på 20-30 grader, mens fartøyet med sin opprinnelige seil riggen kunne ikke tack nærmere enn 45 grader mot vinden. Mer enn 80 år etter at rotoren skipets fødsel og bortgang-motorer vist seg mest praktisk på den tiden-ingeniørene søker etter moderne metoder for å utnytte vinden til å drive lasteskip.

De fleste rotor skip har et system med en elektrisk motor som gjør det mulig å stoppe eller initial start av rotoren som sjømann. Dette gjør at sjømann å kontrollere rotorens turtall og retning av spinn. Imidlertid fikk Buckau som nå fikk navnet Baden Baden ødelagt i en karibisk storm i år 1930. Senere bygde han mye avansert Rotor Ship som brukes selv i dag.

E-Ship 1 fra 'Enercon, en av verdens ledende selskaper innen vindenergi sektor fra Tyskland. E-Ship 1 bruker vindenergi å kutte ned drivstoffutgifter og også bidrar til å redusere utslippene. I motsetning til Beluga røylen som bruker en stor parasail, bruker E-Ship 1 Fire gigantiske 25 meter høyt, 4 meter i diameter, roterende, vertikal metall seiling rotorer plassert to forut og to akter å utnytte vindenergi. E-Ship 1 har blitt designet for å kutte ned drivstoffkostnadene med 30 prosent.

Tekniske data for E-Ship 1:
Lengde: 130 meter
Bredde: 22,5 meter
Dyptgående: 6-9 meter
Tonnasje: 10.500 TDW / 9.700 TDW
Fart: 17,5 knop
Motoreffekt: 2 x 3500 kW

Skroget vibratea når tårnet roterer på flere hundre rpm, og bolting i en spenne ville stoppe vibrasjoner. Nå, med oljeprisen opp, er Magnus Effect skipet tilbake. Dens design har utarbeidet for skip i alle klasser, og instrumenterte tester har bevist enhetens effektivitet. Den dag i rotor-assistert windship kan endelig være på hånden.

Så kom Enter Bergeson, en marinebase arkitekt med en grad fra MIT, som hadde tilbrakt sitt liv i verftsindustrien, tilsyn med produksjon av atomubåter for General Dynamics og fungerer som daglig leder av to store skipsverft. I 1979 dannet han Wind Ship å fremme ideen, og som hans første store prosjekt, foretok en studie av seil makt for USA Maritime Administration.

Bergeson merke til at til tross for at Flettner er rotor skip jobbet og minst ett annet rotoren skip gikk inn i kommersiell tjeneste, ideen gradvis døde. "The skipsfarten brydde seg ikke om å spare energi", sa Bergeson. "Oil var en krone per fat og ble erstattet kull. Og om den tiden Flettner vendte å utforme fly.

Bergeson satte sin teori på prøve i 1981. Han designet en 3000 kvadratmeter seil for 3100-tonns dødvekt skip Mini Lace, en fraktebåt som opererer i Karibien ut av New Orleans. Hans beregninger viste at drivstofforbruket skulle gjennomsnitt om lag 20 prosent. Etter 18 måneders drift, publiserte skipets eier de faktiske resultatene. Savings hadde vært en tilfredsstillende 24 prosent.

Kilder:


No comments:

Post a Comment