Saturday, December 24, 2011

Penjimatan tenaga dan angin yang didorong oleh kapal-kapal pemutar


Penjimatan tenaga dan angin yang didorong oleh kapal-kapal pemutar

Pada bulan Mac 1925, Popular-Mekanik memaparkan inovasi yang dikenali sebagai "kapal pemutar," dicipta oleh jurutera Jerman Anton Flettner. Kapal tersebut telah dinobatkan sebagai "pembangunan baru yang pertama di kapal-kapal belayar kerana pelayaran yang terawal mendapati mereka boleh menggunakan kuasa angin." Buckau, pertama kapal-kapal pemutar, menampilkan dua menara berongga keluli, 10 kaki diameter dan 65 kaki tinggi, dilekapkan pada pivots powered by 9-hp motor. Menara yang digunakan Magnus kesan-arus angin yang menarik silinder berputar mengenakan daya kira-kira pada sudut tepat ke arah angin. Selepas memulakan awal dari motor, gerakan silinder menyebabkan kapal untuk terlebih dahulu, katanya PM. Perekanya mendakwa kapal outran belayar kapal yang lain serta Penguap fret. Idea asas adalah untuk menggunakan kesan Magnus.

Setelah selesai ujian, Buckau yang dinyatakan dalam pelayaran pertama pada bulan Februari 1925, dari Danzig ke Scotland di seberang Laut Utara. Pemutar berjaya bertahan walaupun cuaca stormiest, dan kapal pemutar boleh tack, belayar iaitu ke dalam angin pada 20-30 darjah, manakala kapal dengan rig belayar asal tidak dapat tack yang lebih dekat daripada 45 darjah kepada angin. Lebih daripada 80 tahun selepas kelahiran dan kematian-enjin kapal pemutar terbukti paling praktikal pada masa-jurutera mencari kaedah moden memanfaatkan angin untuk menggerakkan kapal kargo.

Kapal-kapal yang pemutar mempunyai sistem dengan enjin elektrik yang membolehkan permulaan berhenti atau awal pemutar oleh kelasi. Ini membolehkan kelasi untuk mengawal RPM rotor dan arah putaran. Walau bagaimanapun, Buckau yang telah dinamakan semula sebagai Baden Baden mendapat dimusnahkan dalam ribut Caribbean pada tahun 1930. Kemudian, dia telah membina banyak Kapal maju pemutar yang digunakan hingga ke hari ini.

E-Kapal 1 dari 'Enercon', salah satu syarikat terkemuka di dunia dalam sektor tenaga angin dari Jerman. E-Kapal 1 menggunakan tenaga angin untuk mengurangkan kos bahan api dan juga membantu untuk mengurangkan pengeluaran. Tidak seperti Beluga Skysail yang menggunakan parasail besar, E-Kapal 1 menggunakan empat gergasi 25 meter tinggi, 4 meter garispusat, berputar, pemutar belayar logam menegak kedudukan dua hadapan dan dua ke belakang untuk memanfaatkan tenaga angin. E-Kapal 1 telah direka untuk mengurangkan kos bahan api sebanyak 30 peratus.

Data teknikal Kapal E-1:
Length: 130 meter
Lebar: 22,5 meter
Draught: 6-9 meter
Muatan: 10,500 tdw / 9,700 tdw
Speed: 17,5 knot
Kuasa enjin: 2 x 3.500 kW

Vibratea hull apabila menara berputar pada rpm beberapa ratus, dan pemasangan bolt di pendakap akan menghentikan getaran. Sekarang, dengan harga minyak, kapal Magnus Kesan kembali. Reka bentuk telah bekerja untuk kapal-kapal semua kelas, dan ujian teralat telah membuktikan keberkesanan peranti. Hari windship pemutar-dibantu akhirnya boleh berada di tangan.

Kemudian datang Masukkan Bergeson, arkitek laut dengan ijazah dari MIT, yang telah menghabiskan hidupnya dalam industri pembinaan kapal, menyelia pengeluaran kapal selam nuklear untuk General Dynamics dan berfungsi sebagai Pengurus Besar dua limbungan utama. Pada tahun 1979, beliau menubuhkan Kapal Angin untuk menggalakkan idea dan sebagai projek utama yang pertama, menjalankan kajian kuasa belayar untuk Pentadbiran Maritim AS.

Bergeson menyedari bahawa walaupun pada hakikatnya bahawa kapal pemutar Flettner bekerja dan sekurang-kurangnya satu kapal pemutar lain masuk ke dalam perkhidmatan komersial, idea itu secara beransur-ansur mati. "Industri perkapalan tidak mengambil berat tentang penjimatan tenaga", kata Bergeson. "Minyak adalah ketip setong dan menggantikan arang batu. Dan kira-kira masa itu Flettner berpaling kepada pesawat mereka bentuk.

Bergeson meletakkan teori untuk ujian pada tahun 1981. Dia direka belayar 3000 kaki persegi untuk 3100 tan berat mati Mini Lace kapal, kapal pengangkut yang beroperasi di Caribean daripada New Orleans. Perhitungan beliau menunjukkan bahawa penjimatan bahan api purata kira-kira 20 peratus. Selepas 18 bulan beroperasi, pemilik kapal menerbitkan hasil sebenar. Simpanan telah 24 peratus yang memuaskan.

Sumber:



No comments:

Post a Comment